14-18 augustus 2017, Utrecht

1. Achter de schermen: op kantoor van het UITbestuur

14 t/m 18 augustus 2017

De week voor de UIT was de UITblog al druk aan het werk. Zo mochten wij een kijkje komen nemen bij de 12 helden die deze UIT tot in de puntjes georganiseerd hebben: het UITbestuur en de Eventmanagers.

Josianne (Functionaris Fiscaat & Deelnemers) is nog druk bezig met bellen wanneer we het kantoor binnen komen lopen. Haar bureau staat ingepakt tussen kartonnen dozen en pakken met felgekleurd papier. Ze belt met de organisatie van TivoliVredenburg over de laatste details. Zo moeten er onder andere ruimtes geregeld worden voor de 500 vrijwilligers die aan de UIT meewerken. 

De organisatie van de UIT beschikt over vier kantoorkamers in het bestuursgebouw van de Universiteit Utrecht op de Uithof. Aan de linkerkant van de gang zit het UITbestuur, aan de andere kant de Eventmanagers. Het grootste verschil is te zien op de bureaus. Waar het bureau van Josianne nog behoorlijk netjes is, liggen er extreem veel spullen op het bureau van Ties (Functionaris Communicatie). Zowel het kersverse UITmagazine als visitekaartjes voor de UITblog liggen verspreid over zijn bureau, net als talloze notities, het blokkenschema, het draaiboek van de Media Crew en tientallen pennen. 

UIT bestuur

Het UITbestuur (blauwe shirts) en de Eventmanagers (groene shirts)

Vaak wordt er naar kantoor gebeld door aankomende studenten die te laat waren voor de inschrijvingen. Josianne neemt deze telefoontjes meestal op: "Klopt, we zijn helaas uitverkocht. Ik moet je helaas vertellen dat er geen kaartjes meer te koop zijn. Je kunt wel nog kaartjes kopen voor de avondfeesten, maar helaas kan ik je niet verder helpen. 4000 man hebben zich nu ingeschreven, en we hebben ook al 100 man op de wachtlijst staan." Josianne hangt de telefoon op. "We krijgen dagelijks ontzettend veel telefoontjes van mensen die nog mee willen lopen tijdens de UIT. Dat is heel sneu, want dat kan gewoon echt niet. Dit is de grootste UIT ooit, met 4000 deelnemers."

Een leuke toevoeging aan deze UIT zijn de oranje UITloper shirts. Naast rode (mentor), blauwe (crew) en groene (mediacrew) shirts, kun je in de stad ook oranje shirts spotten. Ben jij de eerste die dit shirt ziet, en een foto hiervan op Instagram met #uit2016 zet? Dan is het shirt voor jou! Zo heb jij een uniek aandenken aan het jaar dat jij de UIT gelopen hebt. Er zijn zo'n 50 shirts te verdienen, dus het is belangrijk om goed op te letten! 

UIT Shirt

Dit oranje shirt kun jij winnen tijdens de UIT!

Interview eventmanagers Bas en Michael

Q: Allereerst gefeliciteerd met 4000 inschrijvingen! Hoe voelt het om de grootste UIT ooit te organiseren? 
Bas: Om heel eerlijk te zijn, heb ik dat niet echt door. Ik heb natuurlijk vorig jaar de UIT niet georganiseerd, dat doen elk jaar nieuwe mensen. Vorig jaar deed ik wel mee als crewlid. Ik studeer Eventmanagement, en dit jaar had ik tijd over naast school. Daarom ben ik Eventmanager geworden.

Q: Wat moet er in de laatste week voor zo’n groot evenement allemaal nog geregeld worden?
Bas: We zijn nu vooral druk bezig met het voorbereiden van decoraties. Daarnaast hadden we afgelopen donderdag een crewdag, en op zaterdag een mentortraining. Daarbij bereiden wij alle vrijwilligers voor op de UIT. Daarnaast moet TivoliVredenburg nog klaargemaakt worden voor de UIT. Alle aankleding voor de feesten moet nog voorbereid worden namelijk. Vandaag probeer ik bijvoorbeeld nog festivalaankleding en special effects te regelen.

Michael: Ook belangrijk: we zijn onze Centrale Post op TivoliVredenburg klaar aan het maken. De UITloper ziet hier niets van, maar voor de crew is het erg belangrijk. Hier komen ál onze decoraties en extra spullen binnen. 

Q: Wat is er dit jaar nieuw aan het programma van de UIT in vergelijking met vorig jaar?
Michael: De Kortsluiting Culture Night op de woensdag is wel een hele nieuwe happening. Hierbij komen artiesten uit het hele land optreden. We laten hier meer zien dan de feestjes die we normaal gewend zijn. Hans Kazan komt bijvoorbeeld goochelen, er komt een salsaband spelen. Ook hebben we stand-up comedians en een aantal lokale bands.

Bas: Ook de stadsintroductie is nieuw. We hebben er voor gekozen om dit jaar niet met Engelse dubbeldekkerbussen door de stad te rijden, maar de stadsintroductie te doen door middel van een spel. Crazy 030, genaamd.

Q: Waar hebben jullie zelf het meeste zin in? 
Bas: Het UIT je dak festival. Daar ben ik nu echt al drie maanden mee bezig, ik ben daar het decor en de special effects voor aan het regelen. Het klinkt stom, maar dan is ook de hele UIT voorbij. Dan kan ik alleen maar terug kijken op wat voor moois we hebben neergezet. 

door: Sharon van der Werf

Download de app

Vanaf 30 juni is de app actief voor gebruik

De UIT is de allerbeste start van jouw studententijd!